Leerlingen denken na over luchtvervuiling. Ze verzinnen voor verschillende mensen hoe zij kunnen zorgen voor schonere lucht.
Tijd: project
Veilig onderweg
Leerlingen gaan op zoek naar onveilige verkeerssituaties op weg van thuis naar school. Ze verzinnen ideeën om de weg veiliger te maken.
Van vlot naar boot
In deze lessenreeks leren kinderen over het verband tussen vorm en functie, door herhaald uitproberen: hoeveel knikkers (ver)draagt jouw bootje? Meer lessen gericht op initiële vaardigheden voor ontwerpen vind je hier.
Wielen, (ver)draaid handig
Het project ‘Wielen, (ver)draaid handig’ is gericht is diepgaand leren via alle zintuigen. Centraal staat een ontwerpopdracht waarbij leerlingen eigen bewegende apparaten ontwerpen en maken. Meer lessen gericht op initiële vaardigheden voor ontwerpen vind je hier.
Out of the lunchbox
Leerlingen verzinnen ideeën om hun favoriete gezonde lunch mee te nemen naar school. Ze presenteren hun superidee met een yell.
Muziekinstrument
In deze casus wordt stap voor stap uitgelegd hoe leerlingen hun eigen instrument kunnen bedenken en maken. Laat je verrassen door de variatie in oplossingen!
Consumententest
Leerlingen testen en vergelijken dunschillers. Ze selecteren de beste uit de test, bedenken wat verbeterd kan worden en pitchen ontwerpvragen.
School app
Leerlingen ontwerpen een app om de communicatie op school te verbeteren. Ze bedenken en tekenen de schermen van de app.
Verbouw een gebouw
Leerlingen bedenken een nieuwe bestemming voor een gebouw. Ze houden rekening met de wensen van bewoners. Bij deze les kun je hulp van een techniekcoach vragen.
Hulp voor Piet
Leerlingen ontwerpen oplossingen voor Piet, die in het donker de cadeautjes verkeerd bezorgt. In vier lessen doorlopen ze de hele ontwerpcyclus. Door de opzet en de aansluiting bij het sinterklaasfeest zijn de kleuters enorm betrokken en gemotiveerd.