samen

in de klas

 
 
 

Observatievragen

9 tips voor het stellen van goede observatievragen

TIP #1 Hoe werkt je idee? Een simpele vraag als deze is eigenlijk al voldoende. Kinderen staan vaak te springen om over hun ideeën te vertellen. Vraag goed door. Hoe werkt dit onderdeel? Wat gebeurt er als je dit doet? Alleen al het praten over een idee inspireert kinderen om verder te blijven ontwerpen.

VRAGEN OM KINDEREN OP GANG TE HELPEN
TIP #2 Hoe is het daar opgelost? Vraag naar eigen ervaringen. Welke soortgelijke problemen ken je? Hoe is het daar opgelost? Bij deze ontwerpactiviteit bij het boek Haas en mol verzinnen kinderen ideeën, waardoor Haas veilig naar de overkant van de snelweg kan. Wil jijzelf weleens naar de overkant van iets (sloot, regenplas, muur, straat, treinspoor, zee, …)? Hoe los jij dat op?

TIP #3 Hoe zou … het oplossen? Vul mensen, dieren, sprookjes- en stripfiguren in op de stippen. Deze inspiratievragen helpen kinderen om bijzondere ideeën te verzinnen. Hoe zou een kikker het probleem oplossen? Hoe zou een brandweer het oplossen? Hoe zou een superheld het oplossen? Gebruik onze kant-en-klare inspiratiekaarten.

      

TIP #4 Hoe kun je met dit materiaal een idee verzinnen? Stimuleer kinderen om materiaal te pakken dat hen aanspreekt. Vraag ze om daar een idee mee te verzinnen. Soms is gewoon beginnen fijn voor een kind, dan wordt het vanzelf wat.

VRAGEN DIE KINDEREN STIMULEREN OM TE BLIJVEN ONTWERPEN
TIP #5 Hoe kun je nog meer …? Vraag door om kinderen te stimuleren meerdere oplossingen te verzinnen. Bij deze ontwerpactiviteit verzinnen kinderen ideeën om zwerfafval op te ruimen én schone handen te houden. Hoe kun je nog meer iets oppakken? Hoe kun je nog meer schone handen houden? Hoe kun je nog meer iets aan elkaar maken? Hoe kun je nog meer iets versterken?

TIP #6 Hoe kun je je idee verbeteren? Hoe kan het hoger, verder, sneller, sterker? Hoe kan het stiller, slimmer, goedkoper, met minder materiaal? Kan je er nog meer handige dingen mee?

TIP #7 Kun je je idee uitproberen? Wat zie je gebeuren? Is dat wat je verwacht had? Hoe zou je dat op een andere manier kunnen doen? 

      

TIP #8 Wat werkt (nog) niet? Mislukt? Hoera! Dingen die niet werken zijn ook een compliment waard, want de kinderen hebben ontdekt hoe het niet werkt. Daar kun je juist goed van leren! Hoe kun je dat verbeteren? Hoe kun je dat oplossen?

TIP #9 Wat vindt … nog meer fijn? Leef je in en vul op de stippen in wie het probleem heeft. Voor wie ben je ideeën aan het verzinnen en wat vindt diegene belangrijk? Wat vindt diegene nog meer fijn? Hoe kun je dat aan je idee toevoegen?

BONUSTIP Geen vragen maar observaties. Vertel iets dat je opmerkt en laat het dan stilvallen. Kijk een kind eventueel verwachtingsvol aan. Tien tegen één dat kinderen spontaan uitleg geven of vertellen waar ze nog niet tevreden over zijn.